Economia

El debat per internalitzar el servei, en suspens

La redacció de la llei per passar a gestió pública el servei dels transport sanitari es va aturar en dissoldre’s el Parlament

Quan el 13 de març el president de la Generalitat Pere Aragonès anunciava que convocava eleccions a Catalunya per al 12 de maig, nou mesos abans del que tocaria, i dissolia el Parlament, es va aturar el procés d’internalització –passar a gestió pública directa el transport sanitari– que hi havia en debat a la cambra catalana.

Les reivindicacions perquè la gestió del transport sanitari fos pública i s’acabés amb l’actual sistema de concessió del servei a empreses privades a través d’un concurs públic, venien de lluny. Sindicats com ara la CGT, UGT i CCOO i les plataformes Salvem les Ambulàncies i Tècnics en Lluita havien portat a terme des de l’any 2015 diferents accions per reclamar una modificació contundent. Una va ser la recollida de més de 17.000 firmes al Síndic de Greuges per demanar la internalització. Aquells moviments coincidien amb uns moments en què es va viure una tendència cap a la gestió pública directa, especialment en els àmbits municipals.

Proposició de llei

Plataformes d’usuaris i treballadors i sindicats van aconseguir, finalment, que l’estiu del 2021 la formació política CUP agafés les seves reivindicacions i presentés una proposició de llei per internalitzar el servei d’ambulàncies a Catalunya.

Una proposta que arribava “per millorar i equiparar les condicions laborals del personal de les empreses adjudicatàries, actualment precaritzades, i el que és més important, un millor servei per als usuaris que necessiten una ambulància”, explicaven, alhora que denunciaven que calia recuperar la gestió pública per trencar amb deficiències no resoltes del servei com que “és habitual trobar vehicles en estat lamentable, obsolescència de materials, incompliments en matèria de formació, precarietat laboral dels més de 5.000 professionals del sector, una deficient gestió assistencial i una nul·la fiscalització dels incompliments concursals per part de les adjudicatàries que ens deixa molt lluny de donar un servei de qualitat”.

Persecucions

L’any passat, el procés per a la redacció definitiva de la llei per internalitzar el servei va anar agafant forma; a poc a poc, però anava fent. “Es van celebrar diferents ponències i es va convocar una comissió per tirar endavant el projecte, però ara se n’ha anat en orris; haurem de tornar a començar des de zero amb el nou govern i depenent de la correlació de forces polítiques ho tenim molt complicat”, lamenta Manuel López, responsable del sector de les ambulàncies a CGT, que diu que enmig de tot aquest procés alguns sindicalistes han estat perseguits a dintre de les seves empreses.

A les Balears, sí
El maig del 2022, el Servei de Salut de les Illes Balears va assumir el transport programat no urgent, amb la qual cosa internalitzava 245 professionals i s’encarregava del funcionament de les 118 ambulàncies. A partir d’aleshores, l’empresa pública GSAIB gestiona aquest servei, amb un cost estimat de 12 milions d’euros. De moment, no han fet públic cap informe que analitzi el funcionament del servei.


ECONOMIA

Calella fraccionarà en dos anys la pujada del 80% de la taxa de les terrasses

Calella

Sony obrirà a Barcelona un centre de desenvolupament d’IA

Barcelona

Lloret i Palafrugell, entre les ciutats catalanes amb les pensions més baixes

LLORET DE MAR / PALAFRUGELL
economia

La CNMV admet a tràmit l’opa del BBVA al Banc Sabadell

barcelona
ECONOMIA

Diputació i Cecot renoven el programa per garantir el relleu d’empreses en actiu

Terrassa

L’operador Jet2holidays creix un 20% a l’aeroport de Girona

vilobí d’onyar
Economia

Collboni diu que “s’activaran totes les palanques” per evitar els efectes de la massificació turística

Barcelona
Economia

El Port de Barcelona busca aliances amb el Quebec

Barcelona
turisme

Cardona s’incorpora a la ruta de productors de sal europeus

CARDONA