Editorial

Més inversió en seguretat a la carretera

La Gene­ra­li­tat haurà d'indem­nit­zar un moto­rista que l'any 2000 va que­dar tetraplègic després de tenir un acci­dent de trànsit a la car­re­tera que uneix Bla­nes i Tossa de Mar. La sentència reco­neix que la pro­tecció insu­fi­ci­ent de la car­re­tera va ser la causa de les greus lesi­ons que es va fer el jove, ja que en aquell moment la tanca late­ral no incor­po­rava el faldó metàl·lic que està com­pro­vat que pot sal­var la vida de molts moto­ris­tes. La sentència té un valor afe­git perquè és la segona que reco­neix aquest fet i, per tant, obre la porta perquè tots els moto­ris­tes que s'han lesi­o­nat en acci­dents simi­lars puguin recla­mar res­pon­sa­bi­li­tats a l'admi­nis­tració.

No seria just igno­rar l'esforç que ha fet l'admi­nis­tració cata­lana en els dar­rers anys per incor­po­rar a les prin­ci­pals car­re­te­res del país aquest ele­ment pro­tec­tor, però és fàcil de veure que l'esforç no ha estat sufi­ci­ent. Perquè no es tracta només d'incor­po­rar el faldó a les car­re­te­res de nova cons­trucció, que és evi­dent, sinó d'esten­dre la seva ins­tal·lació a totes les car­re­te­res del país i, espe­ci­al­ment, a les més uti­lit­za­des pels moto­ris­tes. Es tracta d'actu­a­ci­ons pun­tu­als que reque­rei­xen una inversió molt modesta però que ser­vei­xen per sal­var vides. En cap cas l'admi­nis­tració pot empa­rar-se en les res­tric­ci­ons pres­su­postàries per esca­ti­mar ele­ments bàsics de segu­re­tat a les nos­tres car­re­te­res.

La cro­ada con­tra l'acci­den­ta­li­tat a les car­re­te­res s'ha cen­trat en els últims anys en la cons­ci­en­ci­ació dels con­duc­tors i el càstig sever als infrac­tors. I aques­tes polítiques han donat un molt bon resul­tat, mal­grat que la inversió en la millora de les con­di­ci­ons de segu­re­tat de les car­re­te­res, que també és un fac­tor deter­mi­nant en l'acci­den­ta­li­tat, ha estat massa tímida. Insu­fi­ci­ent. Amb les indem­nit­za­ci­ons que l'admi­nis­tració pot haver d'aca­bar assu­mint per aques­tes deficiències es podrien haver con­di­ci­o­nat molts quilòmetres de car­re­te­res.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.