Societat

Autoritat pública amb perfil gestor

La paraula del director gaudirà de presumpció de veracitat, com la d'un policia

El decret anima els equips directius a buscar fonts de finançament alternatives a l'administració pública

El decret de la direcció dels cen­tres edu­ca­tius públics inci­deix en el pro­jecte de direcció que ha d'orde­nar el des­ple­ga­ment del pro­jecte edu­ca­tiu i ha de con­cre­tar l'estruc­tura orga­nit­za­tiva del cen­tre per por­tar a bon port el full de ruta que per­metrà millo­rar els resul­tats acadèmics dels alum­nes. No obs­tant això, la nor­ma­tiva, que ocupa una tren­tena de pàgines, també recull altres aspec­tes impor­tants com ara el reco­nei­xe­ment d'auto­ri­tat pública al direc­tor o la funció de bus­car recur­sos econòmics més enllà dels pres­su­pos­tos públics.

Pre­sumpció de vera­ci­tat

En l'exer­cici de les seves fun­ci­ons, el direc­tor d'un cen­tre esco­lar tindrà con­si­de­ració d'auto­ri­tat pública, igual que un agent de poli­cia. Així, els infor­mes que pre­senti gau­di­ran de pre­sumpció de vera­ci­tat, men­tre que les actu­a­ci­ons que rea­litzi també es con­si­de­ra­ran ajus­ta­des a la norma, sem­pre que no es demos­tri el con­trari. A més, també es con­si­de­rarà que té l'auto­ri­tat com­pe­tent per defen­sar l'interès supe­rior d'un menor.

Recur­sos addi­ci­o­nals

Una de les fun­ci­ons específiques en matèria de gestió de les direc­ci­ons serà l'obtenció de recur­sos econòmics addi­ci­o­nals. La via que el decret posa per escrit és cobrar per l'ús de les ins­tal·laci­ons. En el cas dels cen­tres de primària, aquesta explo­tació s'haurà de fer amb acord amb els ajun­ta­ments. La nor­ma­tiva també espe­ci­fica que aquests usos pri­vats mai hau­ran d'inter­fe­rir ni en l'acti­vi­tat esco­lar ni en els usos soci­als.

Ava­luar el per­so­nal

A més de san­ci­o­nar les fal­tes lleus i d'apli­car les deduc­ci­ons de sou per fal­tes d'assistència i de pun­tu­a­li­tat injus­ti­fi­ca­des, els direc­tors hau­ran d'ava­luar el per­so­nal del cen­tre, els docents i la resta. En l'àmbit de les fun­ci­ons de direcció pedagògica i lide­ratge, que recull l'arti­cle sisè del decret, el direc­tor podrà obser­var com s'impar­tei­xen les clas­ses i reque­rir als docents els mate­ri­als que uti­lit­zen amb els alum­nes. Entre altres coses, hau­ran de detec­tar “la pos­si­ble trans­missió d'este­re­o­tips sexis­tes”. Com a cap de per­so­nal del cen­tre, el direc­tor també podrà pro­po­sar expe­di­ents (no dis­ci­pli­na­ris) con­tra els pro­fes­sors, tant interins com de car­rera, si con­si­dera que no fan bé la seva feina. En el cas dels subs­ti­tuts, fins i tot podrà sol·lici­tar que se'ls eli­mini de la borsa d'interins. Durant el temps que duri la tra­mi­tació de l'expe­di­ent, el direc­tor tindrà l'auto­ri­tat per adop­tar mesu­res orga­nit­za­ti­ves pro­vi­si­o­nals i, per tant, podrà treure del lloc de tre­ball el docent expe­di­en­tat, tot i que l'haurà de recol·locar en una plaça de carac­terísti­ques sem­blants.

Més pro­fes­si­o­na­lit­zació

Abans d'exer­cir el càrrec, el can­di­dat a direc­tor haurà de superar un curs en què es poten­ciarà la capa­ci­tat de lide­ratge. A més, en el procés de selecció pun­tuarà com a mèrit pri­o­ri­tari haver rea­lit­zat un mes­tratge de direcció de cen­tres.

El Depar­ta­ment d'Edu­cació també esta­blirà un nom­bre de cen­tres con­si­de­rats espe­ci­al­ment com­ple­xos en què la direcció assu­mirà l'ano­me­nat direc­tiu pro­fes­si­o­nal docent. La seva tasca s'ava­luarà anu­al­ment i la pri­mera con­vo­catòria per obte­nir aquesta acre­di­tació es fixarà abans del 31 de desem­bre del 2011.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.