Revolució informàtica al Trueta

Les gestions es fan per ordinador i s'abandona el paper

Després de sis mesos de tre­ball intern i de mol­tes hores de for­mació, el dia 15 es va posar en marxa un nou sis­tema d'infor­mació del sis­tema assis­ten­cial, l'ano­me­nat SAP. Des d'aquell dia, met­ges, infer­me­res, auxi­li­ars d'infer­me­ria, tècnics i admi­nis­tra­tius dels ser­veis d'urgències, con­sul­tes exter­nes i hos­pi­ta­lit­zació van començar a fer per ordi­na­dor totes les ges­ti­ons que fins ara feien en paper. Per tal de faci­li­tar l'adap­tació dels met­ges al nou sis­tema, el nom­bre de con­sul­tes per dia s'han espa­iat i així serà encara en les dues pro­pe­res set­ma­nes. «És un canvi en la manera de tre­ba­llar i, com a tal, genera una situ­ació d'estrès que s'anirà pal·liant amb el temps», exposa el gerent ter­ri­to­rial de l'ICS, el doc­tor Rafael Gràcia. Per fer el procés més dige­ri­ble, la implan­tació és pro­gres­siva i avui arriba a les sales d'ope­ra­ci­ons.

Un dels ele­ments clau del pro­jecte és la imple­men­tació de la història clínica electrònica, un his­to­rial que inclourà infor­mació ante­rior i actual del paci­ent, ante­ce­dents fami­li­ars, imat­ges, infor­mació sobre al·lèrgies, vacu­nes i fins i tot el docu­ment de volun­tats anti­ci­pa­des. «Diària­ment es mouen de l'arxiu per a la seva con­sulta un volum de 1.300 històries clíniques, i algu­nes poden arri­bar a pesar set o vuit qui­los, per tota la docu­men­tació que con­te­nen», exposa la direc­tora del Tru­eta, Àngels Mora­les. A l'arxiu hi ha tres per­so­nes que infor­ma­tit­zen els his­to­ri­als clínics que l'hos­pi­tal Josep Tru­eta, amb més de 50 anys de vida, té guar­dats; avui ja són més de 600.000.

Lectors de targetes sanitàries

N.a

Els pacients que van a consultes externes ja no han de passar pels taulells informatius, ja que han estat substituïts per unes màquines que llegeixen les targetes sanitàries individuals (TSI) i on, a través d'una pantalla, se'ls informa de la consulta a la qual s'han d'adreçar. Fins que no hagin canviat d'hàbit, personal format guia els pacients a fer aquesta operació. Es tracta que, amb el temps, el ciutadà rebi un servei molt més àgil, ja que farà reduir el nombre de tasques administratives i gestions, facilitarà l'obtenció de cita amb els diferents especialistes, possibilitarà diagnòstics més precisos i farà disminuir el nombre d'errors. El doctor Gràcia destaca, a tall d'exemple, que amb el nou sistema s'evitarà la duplicitat de proves encarregades a un pacient (des de l'atenció primària i des de l'atenció especialitzada). «El pacient guanyarà en seguretat», afirma. Tot i el trasbals dels primers dies, la direcció del centre assegura que les queixes per part dels usuaris han estat poques i per escrit només en consta una.

Aquest projecte, que té IBM com a soci tecnològic, s'ha implantat a quatre hospitals de l'ICS i el Trueta és el cinquè. El projecte implica també el centre Güell, les set ABS de Girona ciutat i els serveis de radiologia d'Olot i de Ripoll.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.