Domesticant l'aigua

La canalització i urbanització de moltes rieres del Maresme ha canviat una comarca castigada per les avingudes d'aigua

L'any 1992, Josep Bor­rell, que ales­ho­res era minis­tre d'Obres Públi­ques, i el con­se­ller Josep Maria Cullell van sig­nar un docu­ment espe­rat pels alcal­des des de l'inici dels vui­tanta. L'acord deta­llava setze obres de millora vin­cu­la­des a les rie­res més peri­llo­ses i d'exe­cució pri­o­ritària. Per a cada admi­nis­tració, el govern espa­nyol i el català es com­pro­me­tien a fer una inversió supe­rior als 14.000 mili­ons de pes­se­tes de lla­vors, en un ter­mini de sis anys. Dis­set anys després d'aquell acord, les últi­mes actu­a­ci­ons pre­vis­tes en el famós pla d'avin­gu­des del Maresme encara s'estan exe­cu­tant i alguns trams encara estan igual que trenta anys enrere. De fet, els pro­jec­tes van anar acu­mu­lant pols i retard fins a finals dels anys noranta, quan la Gene­ra­li­tat va donar un impuls defi­ni­tiu a les obres que li cor­res­po­nien i l'Estat es va veure obli­gat a res­pon­dre.

Les resol­tes

Una de les actu­a­ci­ons més impor­tants en el paquet del minis­teri que es va exe­cu­tar va ser la cana­lit­zació de la riera d'Arenys de Mar, que havia de sal­var, en el tram final, la car­re­tera N-II i la via del tren. També es va tirar enda­vant la cana­lit­zació dels trams urbans de la riera de Sant Domènec, Gavarra i Bus­ca­rons de Canet de Mar i dar­re­ra­ment va resol­dre el soter­ra­ment de les rie­res de Tiana i Mont­gat. Pel que fa a l'Agència Cata­lana de l'Aigua (ACA), va tirar enda­vant la cober­tura de la Rasa Vella de Pineda, el soter­ra­ment de la riera de Premià de Dalt o l'ende­ga­ment d'obres de pas de la riera de Santa Susanna.

D'altra banda, en el com­promís adqui­rit per les dues admi­nis­tra­ci­ons es pre­veia, a càrrec de la Gene­ra­li­tat, un pla de neteja de rie­res i un pla d'implan­tació de sor­rers i bas­ses d'infil­tració que aju­des­sin a pal·liar al màxim les con­seqüències de futu­res rie­ra­des. Tot i això, l'escan­dalós retard en l'exe­cució del pla d'avin­gu­des del Maresme va pro­vo­car que es fes­sin sen­tir les pri­me­res veus crítiques sobre la idoneïtat d'uns pro­jec­tes que acu­mu­la­ven pols en el calaix. El Con­sell Comar­cal del Maresme es va fer ressò de les quei­xes dels ajun­ta­ments i va recla­mar a les dues admi­nis­tra­ci­ons res­pon­sa­bles que es revisés el pro­jecte glo­bal. Els argu­ments eren de pes: quan es va redac­tar encara no hi havia l'auto­pista C-32 fins a Pala­folls i no s'havia expe­ri­men­tat el gran crei­xe­ment urbanístic dels últims anys. L'ACA va accep­tar fer alguns can­vis per adap­tar més bé les pro­pos­tes, però es va dene­gar la revisió a fons.

Els ulls de poll

El desen­vo­lu­pa­ment de les obres a les rie­res del Maresme ha tin­gut, sense cap mena de dubte, un parell d'esculls difícils d'obli­dar. El pri­mer és la cana­lit­zació de la riera d'Arenys de Munt, l'única de sorra que trans­corre per una trama urbana que encara queda al Maresme i que ha estat motiu d'un ampli debat social i ciu­tadà abans no s'ha tirat enda­vant l'obra. El pol­vorí de la segona va escla­tar fa dos anys, quan va començar la cana­lit­zació d'un nou tram de la riera de Pala­folls, a Mal­grat de Mar. Una pro­testa ciu­ta­dana va atu­rar les obres i, a hores d'ara, encara no s'han reprès tot i les rei­te­ra­des pro­me­ses de l'ACA de resol­dre no només aquest tram sinó la resta del traçat de la riera.

El pla de rie­res de la comarca del Maresme pre­te­nia resol­dre els prin­ci­pals pro­ble­mes oca­si­o­nats per la pecu­liar oro­gra­fia de la comarca. Un cop solu­ci­o­nats els punts crítics del pai­satge, però, també cal actuar en dos ves­sants. El pri­mer és asse­gu­rar que les dese­nes de rie­rols i tor­rents que desem­bo­quen a les rie­res prin­ci­pals també esti­guin ben cana­lit­zats. El segon és man­te­nir els ajuts pun­tu­als i anu­als des­ti­nats al des­bros­sa­ment i a la neteja de les lle­res que han de garan­tir que l'aigua flu­eixi lliu­re­ment. En tots dos casos, el com­promís abasta molt més que l'obra urbana pun­tual.

Agost 2005
Troben el cadàver d'un home arrossegat per l'aiguat en una riera de Sant Pol
Agost 2003
Cotxes arrossegats a les rieres dels dos Arenys. A Cabrils, l'aigua de la riera i el Torrent Roig tallen l'accés al poble. Inundacions a Canet
Setembre 2002
Vint-i-un cotxes arrossegats a les rieres dels dos Arenys
Setembre 2001
Tres cotxes atrapats a la riera d'Arenys de Munt
Setembre 2000
Setze cotxes arrossegats a la riera Sant Jordi de Montgat
Agost 2000
Mor un home arrossegat per la riera de Vilassar de Mar
Agost 1998
Mor un estiuejant de Caldes arrossegat per la riera del Gorg que separa Sant Vicenç de Montalt
Novembre del 1997
Mor un veí de Barcelona arrossegat amb el cotxe a la riera de Canet
Agost 1996
Mor un home al Torrent Roig de Cabrils

Una avinguda canalitzada i sense perill

La riera Capaspre de Calella no va ser inclosa dins el Pla Director de Protecció contra Avingudes del Maresme perquè, segons es va decidir, no representava cap perill per a les persones. Feia anys que el tram urbà havia estat encaixat en formigó, tot i que en més d'una ocasió havia provocat ensurts als conductors agosarats que feien cas omís del senyal de prohibit aparcar a la riera. De fet, la lassitud del govern per fer complir la normativa va ajudar, en certa mesura, que la nit del 25 d'agost del 2006 46 vehicles acabessin com a ferralla i fessin un mur de metall a la part baixa de la riera. Tot i que no hi va haver danys personals, els danys materials van ser molt importants ja que als vehicles que va arrossegar l'aigua cal sumar-hi els desperfectes ocasionats pel fet que la riera es va desbordar, en part per la barrera que van provocar els cotxes i la brutícia que hi baixava, i l'aigua va afectar botigues i habitatges. El relat dels fets parla de només vint minuts de forta tempesta, però van ser més que suficients per deixar imatges impressionants –com la que il·lustra aquest article–.

Tres anys després, la realitat ha canviat força. A la riera Capaspre de Calella ja no hi aparquen cotxes. En part perquè està prohibit, però, sobretot, perquè ja no poden. Els 350 metres que hi ha entre la carretera N-II i el passeig de les Roques s'estan cobrint i urbanitzant perquè a finals d'any la riera esdevingui un bulevard de sentit pels vehicles i amb un gran espai públic destinat a la ciutadania. Un canvi notable.

L'última riera urbana de sorra

La canalització de la riera d'Arenys de Munt és l'última gran obra que l'Estat arrossega del pla de rieres. Les obres van començar fa més de dos anys i han acumulat, entre altres, un fort rebuig d'una part de la ciutadania que entenia que les obres destruirien la part més emblemàtica del paisatge del municipi. Es van adjudicar, per més d'11 milions d'euros, un tram urbà subterrani de la riera i un segon tram interurbà al descobert durant un quilòmetre. A més, s'habilitaran talussos d'escullera d'1,70 metres d'alçada. Les obres també comprenen la creació d'una bassa de regulació de 2,5 hectàrees i la captació de les aigües dels rierols i carrers secundaris a la riera principal, com el torrent de Panagall, el Rial de Bellsolell i el torrent d'en Puig. La coneguda implicació ciutadana dels arenyencs en els projectes públics va propiciar una consulta ciutadana per determinar el projecte d'urbanització de la riera. La inversió prevista, d'uns tres milions d'euros, era difícil d'assumir. Per això, es van aprofitar els 1,3 milions d'euros dels Fons de l'Estat per fer voreres noves i l'enllumenat de la riera des del Torrent d'en Puig fins a l'avinguda Panagall. La urbanització només arribarà pels trams que ja estan canalitzats.

La gran artèria del municipi

El passat mes de setembre començaven finalment les obres de canalització de la riera de Targa, a Vilassar de Dalt, una actuació a càrrec de l'Agència Catalana de l'Aigua(ACA) i prevista ja en el pla de rieres. La instal·lació de grans calaixos de formigó al llarg de dos quilòmetres ha sacsejat la vida dels veïns del municipi –des de la confluència amb la riera Salvet fins al límit nord del nucli urbà– al llarg d'un any. El veïnat ha hagut d'aguantar estoicament talls d'aigua, canvis en el recorregut del bus urbà i problemes de circulació importants a mesura que avançava el projecte. Si els terminis es mantenen, està previst que l'obra s'enllesteixi el proper mes. El projecte compta amb un pressupost de més de set milions d'euros i també inclou la canalització, mitjançant una canonada d'un metre de diàmetre, dels torrents Lloveres i Daniel. A diferència del cobriment de la Salvet –l'altra gran riera de Vilassar de Dalt–, el cobriment de la riera de Targa es fa tot seguit. Això sí, està dividit en trams de prop de 200 metres cadascun. Amb aquesta actuació, la Generalitat va deixar clar que volia «millorar la capacitat de desguàs de la riera i reduir el risc de desbordament al pas pel municipi».

Urbanitzar amb els fons locals

Alella va canalitzar i cobrir, el 2001, la riera que travessa el municipi. El gran maldecap de molts municipis un cop feta l'obra és tirar endavant una urbanització que permeti ordenar l'espai. En aquest cas, el municipi del Baix Maresme ha hagut d'esperar fins ara per disposar dels diners necessaris per enllestir l'arranjament de la zona. Les tasques d'urbanització de la riera, que l'empresa Copcisa executa des de la primavera per un import de 1.153.000 euros, s'han dividit en dues fases. Fins a mitjan octubre s'actuarà en el tram superior, entre Marià Estrada i Can Sanmiquel. A finals d'octubre s'actuarà en el tram inferior, entre Can Sanmiquel i el carrer de les Heures. El projecte, escollit en un concurs d'idees, ha estat possible gràcies a la injecció econòmica que suposen els fons estatals d'interès local (Feil). La nova riera tindrà dos espais ben diferenciats que seran paral·lels: un passeig de sauló i un vial de servei asfaltat per accedir amb cotxe a les finques veïnes. A més, es farà un carril bici i es plantarà una filera de plataners al bell mig de la llera, que separarà el passeig i el vial.

Dos anys aturada, a Malgrat

Si hi ha cap riera al Maresme que hagi cridat l'atenció dels mitjans de comunicació en els darrers dos anys és la de Malgrat. Concretament, el tram de Can Feliciano. L'empresa encarregada de continuar les obres de canalització va topar l'estiu del 2007 amb la negativa d'un grup de ciutadans a deixar que es tallessin els arbres d'aquest espai. L'acte reivindicatiu va donar pas a una plataforma ciutadana i, amb el suport dels grups de l'oposició, es va obligar a l'ACA a redactar un projecte alternatiu que permetés conservar el tram amb l'aspecte natural que el caracteritza. Finalment, la majoria del govern local va aprovar en un ple recuperar el projecte original després de defensar que els arbres que se salvaven eren molt pocs i que la proposta alternativa era massa cara. El llarg procés ha generat un debat social intens i ha encès la vida política del municipi. Fa pocs mesos, l'ACA i l'Ajuntament signaven un conveni pel qual no tan sols s'acordava reprendre les obres en el tram de Can Feliciano, sinó també desencallar definitivament la canalització de la resta de trams d'una riera també inclosa en el pla del 1992.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.