Barcelona estén les graelles per a motos a 36 cruïlles amb control semafòric

Aquesta senyalització redueix un 90% les situacions de risc d'accidents provocats per les motocicletes

Les 36 cruïlles regu­la­des amb semàfors de la ciu­tat més tran­si­ta­des tin­dran reser­vat un espai perquè s'hi atu­rin les motos. Aquesta senya­lit­zació, entre el pas de via­nants i la línia on s'atu­ren els cot­xes, ja va començar a fun­ci­o­nar el maig del 2008 com a prova a les cruïlles dels car­rers de Bal­mes-Gran Via de les Corts Cata­la­nes, Gan­dui­xer-pas­seig de la Bona­nova i Aragó-Vila­marí. En aquests encre­ua­ments l'Ajun­ta­ment ha com­pro­vat que aquesta senya­lit­zació ha fet reduir un 90% el risc d'acci­dents amb moto, segons expli­cava ahir el regi­dor de Mobi­li­tat, Fran­cesc Narváez, el qual hi afe­gia que «en els punts de la ciu­tat on s'ha fet la prova pilot s'ha detec­tat que els inci­dents atribuïbles a les motos, que repre­sen­ten un per­cen­tatge molt petit del nom­bre total d'acci­dents, s'han reduït entre un 11% i un 20%».

Gràcies a la prova pilot que es va començar a fer l'any pas­sat, l'Ajun­ta­ment va detec­tar que la gra­e­lla de color groc que s'havia pin­tat a terra no era prou visi­ble ni ente­ne­dora per als con­duc­tors. Per això, ara que la nova senya­lit­zació s'estendrà a un total de 36 cruïlles de la ciu­tat, es can­viarà i es com­bi­narà la gra­e­lla de color groc amb el dibuix d'unes moto­ci­cle­tes, com ja s'ha pin­tat a la cruïlla entre la Gran Via de les Corts Cata­la­nes i el car­rer Pau Cla­ris.

La nova senya­lit­zació, que el con­sis­tori ano­mena zones avançades per a motos (ZAM), evita que les moto­ci­cle­tes zig­za­gue­gin entre els cot­xes quan encara estan en movi­ment, impe­deix que els moto­ris­tes enva­ei­xin el pas de via­nants i dóna més visi­bi­li­tat als con­duc­tors dels vehi­cles per veure les motos, ja que són al davant. Aques­tes gra­e­lles reser­va­des a les motos també evi­ten els acci­dents rela­ci­o­nats amb la velo­ci­tat a la qual arren­quen aquests vehi­cles i els cot­xes. En defi­ni­tiva, millora la segu­re­tat de via­nants i con­duc­tors, «perquè ordena els ele­ments que con­flu­ei­xen en un encre­ua­ment», expli­cava Narváez. Motos i vehi­cles tenen l'espai dife­ren­ciat sense envair el pas de via­nants.

El regi­dor de Mobi­li­tat reco­nei­xia, però, que amb la nova senya­lit­zació no es pot asse­gu­rar la des­a­pa­rició del 100% dels acci­dents que pas­sen en una cruïlla, «ja que n'hi ha molts que no els pro­du­ei­xen les motos».

Perquè l'Ajun­ta­ment pinti aquesta senya­lit­zació en un encre­ua­ment, s'hi han de com­plir un seguit de con­di­ci­ons: ha de for­mar part d'un iti­ne­rari com el de la Gran Via de les Corts Cata­la­nes o el car­rer Bal­mes; la pro­porció entre motos i cot­xes ha de superar el 25%, segons expli­quen des del con­sis­tori, i a més, els car­rils han de tenir una amplada supe­rior als 2,50 metres; i la cruïlla també ha de tenir acu­mu­lació de vehi­cles perquè la sin­cro­nit­zació semafòrica els obliga a atu­rar-se, ja sigui perquè han de fer un gir des d'un car­rer ante­rior o per con­gestió en hores punta.

D'ara fins a final d'any l'Ajun­ta­ment pin­tarà una desena d'espais reser­vats a les motos a les cruïlles amb la Gran Via de les Corts Cata­la­nes i el car­rer Aragó. La resta de gra­e­lles, fins que s'arribi a les 36, es pin­ta­ran l'any vinent, segons asse­gu­rava el regi­dor Narváez.

LES 36 CRUÏLLES

Les cruïlles que ja estan pintades
Pau Claris–Gran Via de les Corts Catalanes
Aragó–Vilamarí
Balmes–Gran Via de les Corts Catalanes
Ganduixer–passeig de la Bonanova
Les que s'han de pintar abans de final d'any
Gran Via de les Corts Catalanes–Entença
Aragó–Comte Borrell
Aragó–Muntaner
Aragó–passeig de Gràcia
Aragó–Pau Claris
Gran Via de les Corts Catalanes–Bruc
Gran Via de les Corts Catalanes–Rambla de Catalunya
Gran Via de les Corts Catalanes–Aribau
Gran Via de les Corts Catalanes–Villarroel
Les que es pintaran l'any vinent
Gran Via–plaça d'Espanya
Còrsega–Entença
Provença–Entença
Rocafort–València
Calàbria–Aragó
Rosselló–Villarroel
Diputació–Comte d'Urgell
Diputació–Balmes
Diputació–passeig de Gràcia
Bruc–Diputació
Girona–Diputació
Bruc–Aragó
Bailèn–Aragó
Rosselló–passeig de Gràcia
Balmes–Travessera de Gràcia
Balmes–Diagonal
Passeig de Gràcia–Diagonal
Pau Claris–Diagonal
Passeig de Gràcia–Aragó
Pau Claris–Aragó
Passeig de Gràcia–Gran
Via de les Corts Catalanes
Aragó–Vilamarí

Càmeres per detectar les infraccions dels motoristes

L'Ajuntament de Barcelona treballa per millorar la seguretat dels motoristes, segons explicava ahir el regidor de Mobilitat, Francesc Narváez. Les 36 graelles reservades per a motos s'afegeixen a altres iniciatives com ara les zones 30 i l'augment del nombre d'aparcaments per a motos, que segons Narváez s'ha incrementat un 13,1%, fins a arribar a les 42.023 places del 2005 al 2008. «Totes aquestes iniciatives fan que Barcelona serveixi de model per a altres ciutats», assegurava el regidor de Mobilitat.

A totes aquestes mesures, que ja estan en vigor a la ciutat, se n'hi afegirà una altra: la d'instal·lar càmeres a les cruïlles. En aquest sentit, el regidor de Mobilitat va assegurar que abans que s'acabi l'any instal·larà una càmera a la cruïlla entre la Diagonal i el carrer Balmes, «per detectar els moviments erràtics de les motos». Aquesta càmera formarà part d'una prova pilot que s'estendrà a una vintena de cruïlles més i que està en fase d'adjudicació. Tal com ha passat amb les graelles per a motos, que s'han implantat en diverses cruïlles, les càmeres també es podrien col·locar en tots aquells encreuaments que l'Ajuntament consideri perillosos.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.